Contactwaarde
28 maart 2018 in Blog







Een contactmoment: Is het moment waarop een potentiële klant, of een klant contact heeft met jouw merk — voor, tijdens of na aankoop.


Hoe zorg je er nu voor dat een contactmoment leidt tot een goede (klant)ervaring? In het geval van koude acquisitie, het vak waar ik echt blij van word, betreft het contactmoment in feite het opwarmen en het creëren van naamsbekendheid bij een potentiële klant om uiteindelijk een bezoekafspraak te creëren.


Je kunt natuurlijk op vele manieren jouw organisatie in contact brengen bij het grote ‘publiek’. Er is een mengeling aan media-, content en doelgroepkeuzes, lees keuze stress;-)


Hoe bereik je ze, via welke media, middelen en kanalen, hoe kom je in het hoofd én hart van de potentiële klant en hoe zet je hen weer in beweging, wat prikkelt hen?


Het lijkt simpel maar bij sommige bedrijven gaan er flinke budgetten en afdelingen aan vooraf om te komen tot wat wil die klant nu eigenlijk?


Als je als organisatie dat een beetje in kaart hebt gebracht, dan stopt het proces natuurlijk niet, sterker nog, je bent pas op gang!


Als voorbeeld: Je hebt een aantal accountmanagers buiten en binnen in je organisatie. En met deze teams heb je de kernsegmenten benoemd. Wat dan vaak volgt is dat je wil bepalen welke het meest

succesvol zijn om te gaan bewerken. M.a.w.: welke middelen zet je in om succesvol te zijn, dus welke waarde dicht jij toe aan een contact. Wat kun je inzetten?


Dat kan een mix aan middelen zijn om als verkoop/contact in te zetten zoals internet/E-commerce, Accountmanagement, Key Accountmanagement, beurzen en last but not least Tele Sales. Dus koude acquisitie. Ik noteer deze als laatste, zódat je het niet vergeet.


Koude acquisitie is een tijdloos middel om in te zetten. Het is snel, interactief, persoonlijk, verschaft real time informatie uit de markt, is goed meetbaar én relatief goedkoop. En in dit tijdloze middel zit tegenwoordig ook een gedeelte van de adviesrol opgesloten. Dat is dan weer een andere kijk op contactwaarde om uiteindelijk het koopbesluit te verzilveren.


Uiteindelijk geldt, geen contact is geen contract. Weet dat de waarde van acquisitie o.a. zit in het opwarmen, de rode loper uitleggen, aftasten en luisteren of je waarde kunt creëren voor elkaar. Realiseer je dat een koopbesluit bestaat uit gemiddeld 6 tot 10 contactmomenten. In welke vorm dan ook: Heb contact met elkaar! Zoek de verbinding en bedenk dat koud acquireren een belangrijke contactwaarde heeft aan de voorkant van een commercieel proces. Probeer er overigens wel voor te zorgen dat je het juiste team samen stelt om ervoor te zorgen dat daar het maximale resultaat uit komt.

Terug naar overzicht